Datum:
Föreläsningsdagar: Måndag till onsdag, 13-15 maj 2024 (på plats eller distans)
Examinerande seminariedagar: 10 och 11 juni 2024 (distans)
Lokal:
Stockholm, exakt lokal meddelas närmare kursstart. Kursen genomförs som hybridkurs där du får välja om du vill delta på plats eller på distans.
Behörighet:
Behöriga att söka är leg. psykologer
Pris:
3 föreläsningsdagar och 2 seminariedagar: 24 000 kr + moms.
Examination: 3500 kr + moms
Lunch och kaffe ingår för fysiskt närvarande deltagare.
Anmälan är bindande. Obligatorisk närvaro på alla moment.
Anmälan:
Anmälan görs i formuläret till höger. En bekräftelse på din anmälan skickas ut inom ca. en vecka.
Kursbeskrivning:
Kursen ackrediteras som 1 av 6 specialistkurser; som 1 fördjupningskurs inom klinisk vuxen
psykologi, klinisk barn- och ungdomspsykologi, neuropsykologi samt funktionshindrens
psykologi. Kursen kan godkännas för en enskild STP-psykolog som genomgår andra
specialiseringar, detta utifrån individuell bedömning av övriga meriter.
Kursen vänder sig till legitimerade psykologer. Deltagare antas i den ordning de anmäler sig.
Denna kurs är en vidareutbildning för legitimerade psykologer som önskar fördjupade
kunskaper i differentialdiagnostik av barn och vuxna med utvecklingsrelaterade
funktionsnedsättningar (s k ”neuropsykiatriska” diagnoser) och psykiatriska tillstånd. Kursen
syftar till att öka psykologens kännedom om somatiska tillstånd av betydelse för
differentialdiagnostik och samsjuklighet vid psykologutredning, såsom genetiska sjukdomar,
neurologisk sjukdom, neuroinflammatoriska tillstånd, hormonella tillstånd, traumatisk
hjärnskada, prematuritet/låg födelsevikt samt malingering. Samtliga föreläsare är experter
inom sitt område och både kliniskt aktiva och forskningsaktiva inom det fält de kommer att
föreläsa om.
Kursen motsvarar 7,5 högskolepoäng och omfattar 5 heldagar fördelade på två tillfällen. Den
första delen omfattar 3 sammanhängande heldagar med föreläsningar. Den andra delen av
kursen, som hålls ca 6 veckor senare, består av 2 sammanhängande dagar med examinerande
fallseminarier. Deltagarna kommer då att arbeta med patientfall och presentera sina val av
utredningsmetoder och rekommenderade interventioner, samt förslag till systematisk
uppföljning och utvärdering av åtgärderna. Mellan kurstillfällena kommer deltagarna att
arbeta med sin skriftliga examination, som innefattar teoretisk kunskap.
Efter genomgången kurs skall deltagarna kunna:
- genomföra en utredning med hänsyn taget till den somatiska differentialdiagnostik
som är relevant för olika tillstånd inklusive effekter av medicinering
- självständigt kunna igenkänna ”varningsflaggor” för relevanta somatiska tillstånd och
veta när remiss till somatisk vård behövs (t ex neurologbedömning, klinisk genetisk
utredning) utifrån risk och nytta för patienten
- kunna redogöra för samband mellan somatiska och psykiatriska tillstånd utifrån vad
som är känt i den vetenskapliga litteraturen och vid återkoppling kunna förklara dessa
på ett sätt som är hjälpsamt för patient och anhöriga
Undervisning kommer att ske i form av tre föreläsningsdagar och två seminariedagar ca 6
veckor senare. På de två examinerande seminariedagarna kommer kursdeltagarna att arbeta med fall som
skall presenteras. Deltagarna genomför också en individuell skriflig examination av teoretiska
kunskaper.
Kursansvarig och examinator: Jacqueline Borg, leg psykolog, specialist i neuropsykologi,
med dr.
Kursen examineras med en skriftlig hemtentamen som innefattar den teoretiska kunskap som
erhålls i föreläsningar och obligatorisk kurslitteratur, samt en fallbeskrivning av en fiktiv
patient utifrån vilken deltagarna skall genomföra en utredning innefattande diagnostik och
behov av interventioner. Vid de examinerande fallseminarierna kommer kursdeltagarna att i
små grupper om 4-5 personer få arbeta med olika patientfall och redovisa sina slutsatser kring
dessa i helgrupp. Aktivt deltagande i fallseminarierna är obligatoriskt för deltagare som
önskar examineras.
Deltagarna som genomför examination kan erhålla omdömet Godkänd/Icke godkänd.
Deltagare vars inlämnade skriftliga examinationsuppgift inte bedöms som godkänd, kommer
att få tillfälle att under en rimlig tidsperiod omarbeta och komplettera uppgiften för ny
bedömning av examinator